RSS Feed

Model Reka Bentuk Pengajaran

Model yang digunakan dalam Teknologi Pendidikan

1.  Richey (1986) – menggariskan 6 elemen asas, iaitu :

  • Menentukan keperluan pelajar
  • Menentukan matlamat dan objektif
  • Membina prosedur penilaian
  • Mereka bentuk dan memilih strategi penyampaian
  • Mencuba sistem pengajaran
  • Menilai keseluruhan sistem

2.  Gustalfon (1991) – membahagikan RP kepada 3 model berorientasikan :

  • Bilik Darjah (tugas guru sebagai pelaksana sistem)
  • Produk
  • Sistem

 MODEL ADDIE

–     Merupakan proses generik yg perlu diubah suai sebelum dapat digunakan, menjadi asas kepada semua model RP.

  • A (Analysis)                              –  Analisis
  • D (Design)                                 –  Bentuk
  • D (Development)                       –  Perkembangan
  • I (Implementation)                     –  Pelaksanaan
  • E (Evaluation)                            –  Penilaian

MODEL ASSURE

–     Heinech et al (1982) – Model RP berasaskan bilik darjah.
–     Dapat membantu guru merancang P&P dengan baik dan berkesan.

  • A (Analyses learner) – Analisis pelajar
  • S (State objectives) – Nyatakan objektif
  • S (Select method, media and materials) – Pilih kaedah, media & bahan sumber
  • U (Utilise media and materials) – Gunakan media & bahan sumber
  • R (Require learner response / participation) – Libatkan pelajar
  • E (Evaluate and revise materials)- Nilai & semak semula

MODEL GAGNE, BRIGGS DAN WAGER (1992)

  • Tentukan matlamat pengajaran
  • Laksanakan analisis pengajaran
  • Kenal pasti ciri-ciri pelajar
  • Bentuk objektif pengajaran pembelajaran
  • Pilih kaedah pengajaran
  • Sediakan bahan pengajaran
  • Rancang dan laksanakan penilaian formatif
  • Rancang dan laksanakan penilaian sumatif

PERANAN DAN KEPENTINGAN REKA BENTUK PENGAJARAN

1.  Meningkatkan pencapaian pelajar.
2.  Menjadikan P&P bilik darjah lebih teratur
3.  Memungkinkan objektif P&P dan hasil pembelajaran mudah tercapai.
4.  Membantu dalam proses membuat keputusan.
5.  Menjadikan penyampaian P&P selaras bagi kumpulan yg pelbagai.
6.  Menjimatkan masa dan peruntukan yg besar, cth: Pendidikan Jarak Jauh

About Munirahsobri

I am female. 20 years old. Teacher-to-be.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 4 other followers

  • %d bloggers like this: