RSS Feed

GRAFIK MENCERIAKAN LAGI PEMBELAJARAN

KONSEP ASAS GRAFIK

 GRAFIK

1.  Grafik – kombinasi gambar, lakaran, lukisan, huruf, angka, lambang, perkataan/ citra yg menjadi satu media pengajaran untuk memberikan dan menterjemahkan konsep/ idea daripada kepada penerima maklumat dalam situasi tertentu (P&P).

2.  Grafik – suatu bentuk komunikasi visual yg menggunakan teks @ gambar untuk menyampaikan informasi @ mesej

3.  Media elektronik – ‘grafik interakrif’ @ ‘grafik multimedia’

4.  Multimedia – perisian @ aplikasi yg berasaskan komputer dan menggabungkan sekurang-kurangnya dua @ lebih daripada dua media, iaitu teks, grafik, animasi, audio dan video.

PERALATAN ASAS BAGI REKA BENTUK GRAFIK

  • Akal (kreativiti)
  • Mata
  • Tangan
  • Alat-alat tradisional (pensel, dakwat, dll)
  • Komputer, dll.

FUNGSI GRAFIK DALAM PEMBELAJARAN

1.  Ia mudah difahami oleh ramai orang walaupun menghadapi halangan bahasa komunikasi yg berbeza.

2.  Mendorong interaktif yg aktif di dalam bilik darjah dan mewujudkan suasana pembelajaran yg menyeronokkan dan mencabar.

ELEMEN ASAS REKA LETAK GRAFIK

1.  Titik
–  penggerak utama sesuatu bentuk dan juga sebagai penanda sesuatu    kedudukan di dalam ruang. –  tidak mempunyai ukuran panjang @ lebar, bersifat statik, tidak    mempunyai arah, secara relatif bebas, dan menjadi pusat sesuatu    unsur.

2.  Garisan –  percantuman dua titik yg mempunyai jarak tertentu. –  kombinasi gari membentuk imej 2D dan 3D.

  • Rupa geometri – rupa-rupa yg mempunyai sempadan yg tetap.
  • Rupa organik – rupa-rupa yg bebas, tidak bersudut dan tanpa sempadan yg tetap.

Chang Hon Woon (1997) – garisan dapat digunakan dengan tujuan menunjukkan pergerakkan, dijadikan motif mencorak, menghasilkan ton, menimbulkan bentuk, mencipta ruang, dan menimbulkan jalinan.

3.  Permukaan –  beberapa garisan pada sesuatu kedudukan sama ada menegak atau mendatar. –  contoh : permukaan di atas (bumbung rumah), permukaan menegak (dinding) dan permukaan di bawah (lantai / permukaan bumi).

4.  Bentuk –  mempunyai keluasan, ketinggian, jisim dan lebih daripada satu permukaan.

5.  Ruang –  kawasan kosong yg berada di sekeliling sesuatu objek yg juga dirujuk sebagai jarak antara dua objek @ rongga yg terdapat dalam sesuatu benda.

  • Ruang nyata – ruang yg terdapat pada bentuk-bentuk konkrit, iaitu objek sebenar bersifat 3D.
  • Ruang tampak – ruang ilusi yg timbul, iaitu bersifat 2D seperti gambar, lukisan dll.

6.  Warna –  pembalikan cahaya daripada sesuatu objek @ permukaan.

  • Warna asas – Biru, Merah dan Kuning.
  • Warna sekunder – Kuning + Biru = Hijau / Merah + Biru = Ungu / Kuning + Merah = Jingga.
  • Warna tertier – Warna Asas + Warna Sekunder.

Fungsi warna – melahirkan kesan kepada emosi seseorang

About Munirahsobri

I am female. 20 years old. Teacher-to-be.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Join 4 other followers

  • %d bloggers like this: